Nosorog

traži dalje ...

»NOSOROG«, Krležina replika na Poslanicu S. Dalija u kojoj se taj teoretičar nadrealizma ponovno oborio na Logiku kao najveću »opasnost pameti« (Forum, 1962, 4). Dali je, piše K., nekoliko godina prije Ionescova Rhinocérosa (objavljena 1960) najavio »da će njegov njujorški časopis Rhinoceros potresti temeljima današnje apstraktne civilizacije«. Kako se taj časopis nije pojavio, Dali je na jednoj dobrotvornoj priredbi u Parizu progovorio o »Samilosti i o Svetome Augustinu kao jedinim poštovanja vrijednim Rhinocerosima Intelektualnog i Moralnog Svemira« egzaltiravši otmjenu publiku svojim »pelivanskim paradoksima« tako da je »delirij auditorija« bio snažniji od »dalijevskog delirija«. K. pamfletistički kritizira tog »luckastog klauna« i »propovjednika antilogičnih misaonih metoda« (rhinoceroski ilogizam), njegove postupke i slikarstvo (Rendgensko Bezgrješno Začeće). Dalijevu apologetsku pohvalu secesiji(Portalima pariskog Métroa iz 1900) i zamisao da živi nosorog, spušten s kavezom, razbije Voltaireovu bistu (napunjenu mlijekom) da bi na taj način simbolizirao »neznatnost Voltaireove pojave spram dalijevskog genijalnog rhinocerizma«, K. proglašava »slaboumnom dezorijentacijom u pitanjima ukusa i ljepote«.

M. Pet.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1993. – 1999.

Citiranje:

Nosorog. Krležijana (1993–99), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 26.4.2024. <https://krlezijana.lzmk.hr/clanak/668>.