Varijacija za film o Petru Dobroviću

traži dalje ...

»VARIJACIJA ZA FILM O PETRU DOBROVIĆU«, esej objavljen u sklopu priloga Iz galerije imena (Republika, 1963, 2-3), a djelomice u Komentaru za kratkometražni film o Petru Dobroviću (Filmska kultura, 1958, 5). Film je po Krležinu scenariju realizirao A. Petrović (Zagreb-film, 1958). Rezimirajući svoje zapise (1942-56) o slikarevu školovanju u Budimpešti i »pariškoj kubističkoj fazi« kada se, oko 1913, oslobodio akademskih formula, ističe Dobrovićevo probijanje do kolorističke »Matisseove palete« u slikarskom razvitku »od pečujskog krajolika preko Holandije do atelijera u Parizu (1925)«. Tragajući stalno za vlastitim slikarskim izrazom, došao je do spoznaje (oko 1927) da je »intenzifikacijakolorističkih masa na objektu jedini mogući suvremeni slikarski program«. Kako je kolorit Dalmacije bio podudaran s njegovim likovnim spoznajama, u dalmatinskim je motivima našao bogat izvor svojih umjetničkih nadahnuća. K. spominje najvažnija djela iz toga Dobrovićeva razdoblja (Masline, Dubrovačka luka, Dum Andro i dr.) te zaključuje da je slikajući 30-ih godina u Mlinima, oko Srebrnog i Lapada, u Dubrovniku, na Lopudu, Korčuli i Hvaru »otkrio i vlastite harmonije od kojih je gradio najsretnija ostvarenja«.

M. Pet.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1993 - 1999.

Citiranje:

Varijacija za film o Petru Dobroviću. Krležijana, (1993-99), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 29.3.2024. <https://krlezijana.lzmk.hr/clanak/1160>.