Maršal Kuroki pokazuje međunarodnim atašeima kod svoga generalnog štaba bojište na Liaoyangu, u noći između drugog i trećeg septembra devet stotina i četvrte na punoj mjesečini
traži dalje ...»MARŠAL KUROKI POKAZUJE MEĐUNARODNIM ATAŠEIMA KOD SVOGA GENERALNOG ŠTABA BOJIŠTE NA LIAOYANGU, U NOĆI IZMEĐU DRUGOG I TREĆEG SEPTEMBRA DEVET STOTINA I ČETVRTE NA PUNOJ MJESEČINI«, pjesma prvi put objavljena u Srpskom književnom glasniku, 1931, knj. XXXIV, br. 3, pod zajedničkim naslovom Pet pjesama, a zatim kao dio ciklusa Ranjavi motivi u Pjesmama u tmini (Zagreb 1937), te u konačnoj verziji ciklusa u knjizi Poezija (Zagreb 1969). Pjesma se sastoji od osam dvostiha s parnom rimom.
Motivi pokolja postupno se kroz dvostihe premještaju u ljudsku psihu. Onomatopejom pucanja ljudskih kostiju i naturalističkim opisom pasa koji proždiru leševe nakon bitke, Krleža postiže sugestivnu sliku bojišta u trenutku kad je sve svršeno. Pobjednik i krojač povijesti, maršal Kuroki po protokolu priređuje primanje za uzvanike, dok se u njihovu vidokrugu životinje hrane ljudskim kostima. Slikom pada i uzdignuća u gotovo istom trenu, autor dočarava surovost povijesti i nemoć humaniteta. Čovjek je u takvim trenucima istodobno pregažena masa i pobjednik u kojemu se sažimlje povijest.
članak preuzet iz tiskanog izdanja 1993. – 1999.
Maršal Kuroki pokazuje međunarodnim atašeima kod svoga generalnog štaba bojište na Liaoyangu, u noći između drugog i trećeg septembra devet stotina i četvrte na punoj mjesečini. Krležijana (1993–99), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 21.11.2024. <https://krlezijana.lzmk.hr/clanak/marsal-kuroki-pokazuje-medjunarodnim-ataseima-kod-svoga-generalnog-staba-bojiste-na-liaoyangu-u-noci-izmedju-drugog-i-treceg-septembra-devet-stotina-i-cetvrte-na-punoj-mjesecini>.